علت کند نویسی چیست؟

علت کند نویسی چیست؟

کند نویسی معمولا به علت ضعف انگشتان دست، فشار بیش از حد بر روی کاغذ هنگام نوشتن و یا نحوه‌ی نادرست در دست گرفتن مداد به وجود می آید. علت‌های دیگری همچون استفاده از میز و نیمکت غیر استاندارد و در مواردی خاص مشکلات شنوایی یا بینایی هم می تواند منجر به کندنویسی شود.

حلِ مشکل کند نویسی

تمرینات ورزشی می‌تواند مشکل کند نویسی در کودکان را به میزان قابل توجهی کاهش دهد و در رفع آن نقش به سزایی داشته باشد. تمرینات ورزشی مناسبی همچون بسکتبال، طناب بازی، بازی های کودکانه شامل کار با انواع خمیربازی و اسلایم، سفالگری و تمرینات خاص فیزیوتراپی در صورت نیاز می توانند به تقویت عضلات دست منجر شوند .

در کنار آن نظارت والدین بر کنترل صحیح فشارمداد بر روی کاغذ می تواند از خستگی زودهنگام مچ دست جلوگیری کند. تمریناتی مثل نقاشی کشیدن روی دستمال کاغذی بدون پاره کردن آن تاثیر بسیار مثبتی در کنترل فشار مداد بر روی کاغذ دارد.

دقت کنید که کودک هنگام نوشتن در کلاس درس و در خانه در وضعیت مناسبی نشسته باشد. دست‌ها در وضعیت مناسبی قرار گرفته باشد و میز و نیمکت دارای ارتفاعی استاندارد نسبت به جسه کودک داشته باشد. چشمان کودک فاصله ی  بیست تا سی سانتیمتری از برگه را حفظ کند و از فشار عضلات گردن روی بازوها جلوگیری شود.

کودکان از نظر وضعیت شنوایی و بینایی غربالگری شوند و در صورت هرگونه مشکل برای رفع آن اقدام شود.

عدم تمرکز حواس :

مهم ترین عاملی که باعث حواس پرتی هنگام درس خواندن میشه افکار روزمره ای هست که در ذهن دانش آموز و در ذهن انسان میاد، این افکار ممکنه افکار مخرب یا افکار مفیدی باشه واقعیت این هست که انسان در مدیریت کردن افکار خودش ناتوان  هست و ما امکان مدیریت افکار را نداریم و هر چقدر بخواهیم افکارمون رو بیشتر مدیریت بکنیم اون ها زورشون انگار بیشتر میشه و بیشتر به سمت ما هجوم میارن هر چقدر بخواهیم به فکر هامون فکر نکنیم بیشتر بهشون فکر می کنیم و 24 ساعت داریم از خودمون میپرسیم چگونه تمرکز کنیم روی درس درحالیکه هی این سوال باعث کاهش تمرکزمون میشه…

در زیر دو راهکار اولیه در این مورد بیان می کنیم :

1.طرح سوال برای افزایش تمرکز هنگام درس خواندن

از راه های افزایش تمرکز و یادگیری طرح سوال پیش از شروع درس خواندن ، فرد را وادار می کند تا به طور فعالانه و با تمرکز بیشتر، دقت کافی، انگیزه و علاقه، به مطالعه بپردازد. طرح سوال هنگام درس خواندن یکی از روش هایی است که باعث افزایش تمرکز در مطالعه دانش آموز را فعال و به طور عمیق او را درگیر مطالعه می کند و سبب برانگیختن جدیت و تلاش وی به هنگام مطالعه می شود.  فرد برای یافتن پاسخ سؤالات خود، بایستی تمرکز حواس خود را حفظ کند  ؛ زیرا در هنگام مطالعه ، نمی توان بدون تمرکز پاسخ سوالات را پیدا کرد. بعد از خواندن مطلب و با طرح سوال، توان میزان فراگیری خود را ارزشیابی کرده، به نقاط قوت و ضعف خود پی می برید. طرح سوال سبب ایجاد نظر انتقادی نسبت به مطالب در فرد می شود و موجب می شود تا شما در مطالعات بعدی برای از بین بردن نقاط ضعف خود، باتمرکز حواس در مطالعه و دقت بیشتری مطالعه کنید

2.تندخوانی روشی برای بیشتر شدن تمرکز درس خواندن

تندخوانی باعث توجه و تمرکز بیشتر و فهمیدن مطالب و در نتیجه، باعث یادگیری بهتر می شود. فکر و ذهن ما قادر است هزاران کلمه را در دقیقه از خود عبور دهد؛ ولی اگر سرعت مطالعه ما پایین باشد، ذهن وقت اضافی می آورد و ناچار به این شاخه و آن شاخه می پرد و در نتیجه حواس پرتی ایجاد می شود. بسیاری از افرادی که نگران عدم تمرکزشان هستند، آنقدری درگیر این مسئله میشوند که به جای فکر کردن به درس، وسط مطالعه فقفط درباره این فکر میکنند که چرا موقع درس خواندن حواسم پرت میشود.  مطالعه سریع یا تندخوانی ، فرصت جولان به ذهن نمی دهد و سبب افزایش تمرکز در مطالعه و هنگام درس خواندن می شود.

ایجاد انگیزه در دانش آموزان چه تاثیری روی یادگیری و رفتار آنها دارد؟

1.انگیزه تاثیر مستقیمی روی تلاش برای رسیدن به اهداف مشخص دارد. در واقع انگیزه اهداف مشخصی را ترسیم می‌کند که افراد برای رسیدن به آن تلاش می‌کنند. بنابراین انگیزه روی انتخاب‌هایی که دانش آموزان می‌کنند تاثیر می‌گذارد. به عنوان مثلا، انگیزه است که تعیین می‌کند دانش‌ آموز در کلاس هنر ثبت‌نام کند یا فیزیک، بعد از مدرسه مستقیم به خانه برگردد تا تکالیف فردایش را انجام دهد یا در برنامه‌های فوق‌برنامه‌ی مدرسه شرکت می‌کند.

۲.انگیزه باعث می‌شود تلاش و انرژی دانش آموز افزایش یابد. انگیزه است که تعیین می‌کند دانش آموز حتی سخت‌ترین تکالیف مدرسه‌اش را با علاقه و اشتیاق انجام می‌دهد یا مدام از زیر کارها شانه خالی کند.

3.انگیزه است که شروع یک کار و ادامه دادن آن را ممکن می کند. انگیزه وقتی را که دانش آموزی روی کاری می‌گذارد افزایش می‌دهد و نقشی تعیین کننده در یادگیری و رسیدن به هدف دارد.

4.انگیزه فرآیندهای شناختی را بهبود می‌دهد. شاید عجیب به نظر برسد، اما انگیزه واقعا روی نوع اطلاعات و نحوه‌ی پردازش آنها اثر می‌گذارد، چرا که دانش‌ آموزانِ با انگیزه با احتمال بیشتری به درس توجه نشان‌ می‌دهند و سعی می‌کنند درس را بفهمند. در عوض دانش آموزان بی انگیزه فقط به شکلی مصنوعی سعی می‌کنند فرآیند یادگیری را پشت سر بگذارنند.

تهیه کننده : سرکار خانم صانعی آموزگار پایه پنجم

تائید کننده:معاونت آموزشی سرکار خانم زینلی


امتیاز شما به این محتوای آموزشی ؟ جمع امتیاز 0/20